![]() |
|
|
Artyku³y |
Zapraszamy do ciekawych artyku³ow z naszym poradniku.
e-CALL eCall po wykryciu wypadku ma wykorzystywaæ numer telefonu alarmowego 112 i transmitowaæ dane w formie danych GPRS (standard E-112) dziêki czemu bêdzie dok³adnie informowaæ s³u¿by ratownicze o miejscu wypadku. Numer jest dostêpny nieodp³atnie dla wszystkich u¿ytkowników w ca³ej Europie. Korzystanie z innych modu³ów alarmowych bêdzie mo¿liwe pod warunkiem, ¿e bêd± one kompatybilne z eCall. Dziêki e-Call, s³u¿by ratownicze bêd± powiadomione o takich danych jak: Wed³ug ekspertów unijnych czujniki stosowane w motocyklach mog³by te¿ znale¼æ siê w kasku motocyklisty i po wypadku nawi±zywaæ po³±czenie g³osowe celem próby nawi±zania kontaktu z kierowc±. W przypadku barku kontaktu i tak na miejsce wysy³anoby za³ogi ratunkowe. Jak wykaza³y badania które prowadzono w 14 pañstwach UE, system eCall spowoduje, ¿e s³u¿by ratunkowe pojawiaj± siê w miejscu wypadku od 40% do 50% szybciej. Takie systemy mog± ocaliæ nawet 2500 osób rocznie (oszczêdzaj±c przy tym przesz³o 26 miliardów Euro w skali roku). Dlatego systemy eCall maj± docelowo byæ obowi±zkowym wyposa¿eniem w samochodach osobowych, potem w ciê¿arówkach i autobusach. Na koñcu w motocyklach. Kup e-Call do swojego motocykla ju¿ dzi¶ Mo¿esz to zrobic kupuj±c nowe BMW wyposa¿one w IEC (Inteligent Emergency Call) lub sam system (modu³) jak np. ISRM sprzedawany i produkowany w Polsce. W Europie jest jeszcze dostêpna wersja modu³owa produkowana w Wielkiej Brytani pod nazw± DGUARD. Zatem za wiele tego nie ma, póki co.. ISR-M w PolsceISR-M to zaawansowane urz±dzenie elektroniczne skonstruowane przez Polsk± firmê we wspó³pracy z Wojskow± Akademi± Techniczn± w Warszawie. Urz±dzenie przesz³o testy, posiada homologacjê i dzia³a w ca³ej Europie. Urz±dzenie to posiada a¿ trzy funkcje z których pierwsz± jest system powiadamiania ratunkowego w standardzie e-CALL, kolejno mo¿esz go u¿ywaæ z aplikacj± na smartfonie i wykorzystywaæ funkcje GPS-u, a na codzieñ jest zaawansowanym alarmem chroni±cym Twój motocykl przed kradzie¿±. Po pierwsze ISR-M to jedyny w Polsce system powiadamiania ratunkowego oparty o technologiê GPS i GPRS dedykowany do motocykli jako modu³ uniwersalny. System ten automatycznie wykrywa wypadki i kolizje oraz automatycznie ³±czy siê z Centrum Monitorowania. Operatorzy Centrum Powiadamiania natychmiast oddzwaniaj± do motocyklisty w celu weryfikacji zdarzenia i ustalenia, jakiego rodzaju pomoc jest potrzebna. Je¶li motocyklista jest nieprzytomny lub nie ma mo¿liwo¶ci odebrania telefonu, to automatycznie wzywane s± s³u¿by ratunkowe które udaj± siê w miejsce, gdzie znajduje siê motocykl. W przypadku wykrycia wypadku poza granicami kraju system ISR-M dzia³a jak e-CALL i od razu zna miejsce zdarzenia, a koncesja producenta umo¿liwia bezpo¶rednie zawiadomienie najbli¿szej jednostki ratowniczej E-112 okre¶laj±c s³u¿bom rodzaj zdarzenia i dok³adne miejsce. Kolizja, wypadek, czy wypadniêcie z zakrêtu lub inne niebezpieczne zdarzenie drogowe wykrywane jest na podstawie dok³adnej analizy szeregu parametrów w³a¶ciwych dla poruszania siê motocykla. Urz±dzenie posiada czujniki akcelerometryczne i jest w stanie analizowaæ kierunki oraz warto¶ci przyspieszeñ, przekroczenia krytycznych k±tów po³o¿enia motocykla i inne wa¿ne parametry w danej chwili. Maj±c urz±dzenie ISR w motocyklu Twoi bliscy mog± byæ spokojniejsi, kiedy podró¿ujesz samotnie. Wiêcej o ISR-M oraz o cenach i monta¿u poczytasz tu...
Producent motocykli BMW zaprezentowa³ na pocz±tku 2016 roku kask motocyklowy zintegrowany bezprzewodowo z maszyn± (K1600 GTL) prezentuj±cy w czasie jazdy dowolnie modyfikowane komunikaty w polu widzenia motocyklisty. Komunikaty w formie info-grafiki prezentowane s± na specjalnym prze¼roczystym ekranie projektowym zamontowanym wewn±trz kasku pomiêdzy twarz± kierowcy, a wizjerem g³ównym. Wy¶wietlacz ma mo¿liwo¶æ prezentowania obszernych danych poczynaj±c od prêdko¶ci i aktualnego biegu, przez informacje o ograniczeniach prêdko¶ci, rozpoznawanie znaków drogowych i ostrzeganie o niebezpieczeñstwach np. o ostrych zakrêtach. Ponadto kask po zparowaniu z nawigacj± i telefonem bêdzie pomaga³ w obs³udze tych urz±dzeñ i prezentowa³ wszystkie dane nawigacyjne na bie¿±co w polu widzenia kieruj±cego. Wy¶wietlacz bêdzie te¿ mo¿na ustawiæ w taki sposób, aby prezentowa³ wszelkie alerty dotycz±ce stanu technicznego motocykla np. poziom paliwa, stan klocków, ubytek ci¶nienia w oponach itd.. w zale¿no¶ci od mo¿liwo¶ci komputera pok³adowego samego motocykla. Oczywi¶cie BMW nie jest tu odosobnionym producentem, a sam pomys³ nie jest taki m³ody. Mamy te¿ firmê IC-R, która posz³a nieco dalej i w swoim kasku umieszcza a¿ 2 przezierne wy¶wietlacze oraz dodatkowo montuje kamery z ty³u kasku, które maj± dzia³aæ jak system BLIS w samochodach (kontrola martwej strefy - w autach kamery s± najczêsciej montowane w lusterkach) Kamery obserwuj± du¿y wycinek (k±t 210 stopni) martwej strefy z ty³u g³owy motocyklisty i s± w stanie oceniæ jak szybko zbli¿a siê inny pojazd, a wtedy ostrzegaj± motocyklistê diodami wewn±trz kasku i prezentuj± na wy¶wietlaczu obraz z kamer. Ida ta przypomina dobrze znany kask brytyjskiej firmy Reevu, czyli kask motocyklowy z lusterkiem wstecznym. Tamten jednak nie przyj±³ siê z uwagi na marn± jako¶æ obrazu jak± dawa³o plastikowe, polerowane lustro. Egzamin jednak zda³y kaski dla rowerzystów tej firmy. Natomiast ju¿ kolejne dwie firmy BRG Sports i 360fly deklaruj±, ¿e w najbli¿szej przysz³o¶ci opracuj± specjaln± kamerê 360 stopni do kasku motocyklowego, która bêdzie obserwowaæ, nagrywaæ i ostrzegaæ motocyklistê o zagro¿eniach. Obecnie firma 360fly ju¿ zapraezentowa³a wspólnie z firm± BELL kask wyposa¿ony w tak± kamerê, jednak póki co urz±dzenie jedynie rejestruje obraz w rozdzielczo¶ci 4K i ma mo¿liwo¶æ nadawania obrazu na ¿ywo. W przysz³o¶ci ma byæ jeszcze funkcja ostrzegania ... Z ostatnich ju¿ innowacji dotycz±cych kasków nale¿y wymieniæ prototyp kasku marki SENA, czyli producenta urz±dzeñ komunikacyjnych. Firma stawia na nowy wymiar g³o¶no¶ci (cicho¶ci) kasków i kontroli natê¿enia dzwiêków jakie bêda docieraæ do motocyklisty, st±d te¿ nazwa NOISE CONTROL. Kask bêdzie wyposa¿ony w zewnêtrzne mikrofony i ma za zdanie "s³uchaæ" otoczenia, a je¶li uzna ¿e jest za g³o¶no bêdzie wycisza³ (i tak bardzo ciche wnêtrze). Jednak kiedy wychwyci dzwiêk karetki - to pozwoli us³yszeæ syrenê motocykli¶cie. Producent deklaruje, ¿e dziêki jego technologii bêdzie mo¿na rozmawiaæ z pasa¿erem, a dzwiêk bêdzie sekeltywnie filtrowany. Nikt jednak nie zna technologii, która jest tajemnic± producenta. Za³o¿enia s± jednak bardzo ciekawe!
Naszym zdaniem, wszystko to zapowiada siê rewelacyjnie i rewolucyjnie wzglêdem zwiêkszania bezpieczeñstwa aktywnego motocyklistów. Jednak musimy poczekaæ, a¿ który¶ z producentów uruchomi seryjn± produkcjê i sprzeda¿. Wed³ug nas sprawa ma siê podobnie jak kwestia pojazdów autonomicznych .... testuj±, chwal± siê, ale ¿aden du¿y producent samochodów, a tu adekwatnie ¿aden du¿y producent kasków nawet nie próbuje og³aszaæ seryjnej produkcji.
Opracowa³
Jeszcze nie tak dawno kartê motorowerow± mog³a zdobyæ ka¿da osoba w wieku od 13 - 18 lat. Reforma edukacji i prawo o ruchu drogowym na³o¿y³y na szko³y podstawowe, gimnazja i szko³y ponadgimnazjalne obowi±zek przygotowania ucznia do uzyskania karty rowerowej i motorowerowej. Niestety egzaminów praktycznych nikt nie prowadzi³, a kartê czêsto wydawano uznaniowo z okazji jakiego eventu, czy konkursu - uczniowi który nigdy nawet nie siedzia³y na skuterze! Wystarczy³o ¿e zaliczy³ prosty test ze znaków drogowych i tyle. Ob³êd! Z uwagi na fakt ,i¿ szko³y nie radzi³y sobie z w tym zakresie ,a markety sprzedaj± masowo sprowadzane chiñskie wynalazki oraz dostrzeg³szy ci±gle rosn±c± ilo¶æ u¿ytkowników skuterów o s³abych umiejêtno¶ciach i nik³ej wiedzy z zakresu przepisów ruchu drogowego co niejednokrotnie odbija³o siê pó¼niej czkawk± w statystykach wypadkowo¶ci - zdecydowano o podniesieniu granicy wieku z 13 do 14 lat oraz wprowadzeniu dla tej kategorii pojazdów - prawa jazdy AM (Adept Motoryzacji ;) Szkolenie obejmuje 20 godzin zajêæ, szko³y maj± okre¶lony program do naucznia kandydatów na kierowców i dysponuj± odpowiednio przygotowanym sprzêtem. Zajêcia prowadz± instruktorzy i to z uprawnieniami dla kategorii motocytklowych, wiêc mo¿na przyj±æ, ¿e teraz wyszkolona w nowym systemie osoba bêdzie mieæ pojêcie o tym co robi na drodze i z czasem mo¿na bêdzie obserwowaæ spadek liczby wypadków ze skuterzystami. Szkolenie to ma za zadanie przygotowaæ w bezpieczny sposób nieletnich u¿ytkowników do odpowiedzialnej jazdy. Wreszcie jest program nauczania i konkretny egzamin z ustolnymi æwiczeniami jakie na ocenê nale¿y wykonaæ. Jednak co¶ za co¶. Co z kart± rowerow± ? Co z tymi którzy ju¿ maj± kartê motorowerow± lub ukoñczyli 18 lat ?
oprac.Piotr Leñczowski
Polish Stunt Cup, czyli polski stuntriding (PSC) to liga sportowa, chc±ca przybraæ niezwykle oryginaln± formê sportu jakim jest stunt. Obecnie to najbardziej rozwijaj±cy siê sport motocyklowy nios±cy ze sob± ca³± zwi±zan± z nim kulturê i styl ¿ycia. „Stunt” b±d¼ „stuntriding” - oznacza szeroko pojêt± wyczynow± jazdê na motocyklach drogowych. Uwagê zwraca siê tu na trudno¶æ wykonania poszczególnych zadañ "figur" i kunszcie piêkna opanowania motocykla. Ze wzglêdu na niezwykle wysoki poziom polskich zawodników w stuntridingu i du¿± Ich ilo¶æ w naszym kraju podzielono zawody na 4 rundy odbywaj±ce siê w ca³ej Polsce. Specyfik± PSC jest faworyzowanie polskich zawodników. Stunterzy zagraniczni mog± startowaæ w ka¿dej z rund ligi, jednak nie s± brani pod uwagê w klasyfikacji generalnej. Zasady te s± klarowne i maj± za zadanie wspieranie rozwoju polskich zawodników. Takie regulacje z powodzeniem stosowane s± w wy¶cigach motocyklowych. Taka forma zawodów bêdzie pobudza³a konkurencjê i podnosi³a poziom polskich zawodników. Jest ona równie¿ odpowiedzi± na du¿± liczbê stunterów na bardzo wysokim poziomie w naszym kraju i chêæ wsparcia ich kariery miêdzynarodowej. Aby wspieraæ rozwój stuntu wprowadzono równie¿ klasê nieregulaminow± dla motocykli o pojemno¶ci silnika poni¿ej 550 ccm. Zosta³a ona wprowadzona dla mniej do¶wiadczonych zawodników je¿d¿±cych mniejszymi motocyklami lub motorowerami. Polish Stunt Cup to pierwsza w Europie liga stuntridingu, której zamiarem jest wsparcie dalszego rozwoju sportu, który jest ¶wie¿y i widowiskowy. Popularno¶æ stuntu w Polsce ro¶nie, PSC to idealne rozwi±zanie na uporz±dkowanie tej dziedziny i podniesienie jej poziomu oraz presti¿u. LINK do FB - kliknij tu...
Grupa pod nazw± R2 (Rafael Ratownik, Rescue Rider) powsta³a w 2005 roku. Zosta³a stworzona przez ludzi, których ³±czy zami³owanie do jazdy motocyklem oraz równocze¶nie chêæ niesienia profesjonalnej pomocy medycznej. Dzi¶ dow¶wiadczeni ratownicy oferuj± Pañstwu szereg kursów specjalistycznych gwarantuj±cych niesienie profesjonalnej pomocy w ró¿nych sytuacjach ¿yciowych, najczê¶ciej na drodze, ale umiejêtno¶ci przydaja siê tak¿e w innych nieprzewidzianych momentach ¿ycia. W ofercie szkolenia jakie przygotowali¶y dla Pañstwa znajdziemy nastêpuj±ce zagadnienia: - Algorytm postêpowania Rany i krwotoki - Tamowanie krwotoków - Opatrunek uciskaj±cy i opaska uciskowa - Cia³o obce wbite w ranê
Stany internistyczne i zakrztuszenia - Ból w klatce piersiowej – zawa³ serca, ból wieñcowy - Napad drgawek – epilepsja - Hiper i hipotermia – nadmierne przegrzanie lub wych³odzenie organizmu - Omdlenia i utrata przytomno¶ci
BLS – podstawowe zabiegi reanimacyjne BTLS – podstawowe zabiegi ratuj±ce ¿ycie pacjenta urazowego EPLS – podstawowe zabiegi reanimacyjne u dzieci ACLS – zawansowane zabiegi reanimacyjne
Zasady wzywania s³u¿b ratowniczych oraz sk³adanie meldunku ratowniczego Prawid³owe wyposa¿enie apteczki pierwszej pomocy Podstawy prawne udzielania pierwszej pomoc
Ca³o¶æ kursu oparta jest o wytyczne ILCOR (Europejskiej Rady Resuscytacji – ERC, Amerykañskiego Towarzystwa Kardiologicznego – AHA), w zgodzie z regulacjami obowi±zuj±cymi w Unii Europejskiej.
Szkolenia i ceny : Szkolenie 6 godzinne - 150 z³/osoba, grupa powy¿ej 20 osób – 100 z³/osoby Szkolenie 2 godzinne - (podstawy ratownictwa) – 40 z³/osoba
ZAPISY I ZG£ASZANIE GRUP SZKOLENIOWYCH - mail: biuro@msm.malopolska.pl
Klamka zapad³a, Ustawa o Kieruj±cych Pojazdami – wesz³a w ¿ycie 19 stycznia 2013 roku. Ustawa o Kieruj±cych to nowy akt prawny, który nie ma odpowiednika w przesz³o¶ci. Przejmuje on mnóstwo regulacji z prawa o ruchu drogowym, czyli niejako odci±¿a dotychczasowy kodeks drogowy z przepisów reguluj±cych kwestie szkoleñ, rodzajów praw jazdy, dokumentów i procesu szkolenia - reguluj±c te kwestie na nowo i w zgodzie z dyrektywami unijnymi - co jest de facto przyczyn± wprowadzenia tej ustawy. To nie tylko w Polsce 19 stycznia zmieniaj± siê przepisy, ale równie¿ w kilku innych krajach unii europejskiej jak chocia¿by w Wielkiej Brytanii. Ustawa niesie wiele "nowo¶ci". G³ówne zmiany polegaj± na uporz±dkowaniu szkolenia i wprowadzaniu nowych kategorii praw jazdy, jednak pozosta³e raczej na zwiêkszeniu biurokracji. Tu mo¿emy wymieniæ chocia¿by - czekaj±c± Nas Wszystkich masow± wymianê praw jazdy na nowy blankiet o wa¿no¶ci 15 lat (dotyczy ka¿dego polskiego kierowcy bez wyj±tku), czy nowy sposób naliczania punktów karnych (z 24 do 48), a tak¿e okresy próbne dla m³odych kierowców kat.B wzorem pañstw unijnych, choæ te ostatnie przesuniêto w ostatniej chwili do 04 stycznia 2016 roku. Oczywi¶cie najwiêksz± panikê wywo³uj± nowe testy na egzaminach i raczej z tym ustawê siê kojarzy, a przecie¿ testy to tylko kropla w morzu zmian. Oczywi¶cie, nowa baza pytañ, która nie bêdzie jawna i nie bêdzie da³o siê jej wyuczyæ na pamiêæ z uwagi na jej obszerno¶æ to fakt . Jednak nowe testy bêd± bardziej na logikê i przez ograniczenie czasu na odpowiedzi - lepiej sprawdza poziom wiedzy potencjalnego kierowcy. Znikn± pytania typu "co autor mia³ na my¶li" i teraz bêdzie tylko jedna prawid³owa odpowied¼, wiêc chyba nie ma siê czego obawiaæ, pod warunkiem ,¿e sprawê nauki potraktujemy serio.Czy jest siê czego obawiaæ ? Najwiêcej zmian oczywi¶cie dotyczy przysz³ych motocyklistów, ale nie tylko. Cztery istotne zmiany to : a) sposób zapisywania siê na kursy - po 19 stycznia 2013 roku trzeba bêdzie wcze¶niej, jeszcze przed kursem uzyskaæ: - orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazañ zdrowotnych do kierowania pojazdami, a kierowcy wy¿szych kategorii bêd± równie¿ musieli uzyskaæ orzeczenie psychologiczne. Tu warto wiedzieæ, ¿e nie ka¿dy lekarz jest uprawniony do badania przysz³ych kierowców i szukaæ nale¿y tych upowa¿nionych przez Wojewodê. - w starostwie w³a¶ciwym dla miejsca zamieszkania (zameldowania), czyli konkretnie w referatach do spraw praw jazdy bêdzie trzeba maj±c ju¿ orzeczenie lekarskie z³o¿yæ resztê dokumentów takich jak wniosek o wydanie prawa jazdy danej kategorii, zdjêcie, ewentualne zgody opiekunów i po¶wiadczenia meldunkowe celem stworzenia elektronicznego profilu kandydata na kierowcê w centralnej bazie SI KIEROWCA oraz wygenerowania unikalnego numeru PKK (Profil Kandydata Kierowcy) inaczej szko³a nie bêdzie mog³a przyj±æ kursanta na szkolenie. Reasumuj±c - po 19 stycznia 2013 ¿eby zapisaæ siê na kurs bêdziesz musia³ ju¿ mieæ wygenerowany numer PKK , bez tego ¿adna szko³a jazdy nie przyjmie Ciê na kurs! b) nowe testy - w 2013 roku zmieni siê tak¿e sposób sprawdzania wiedzy teoretycznej - dotychczasowe testy ulegn± modyfikacji - zmieni siê baza pytañ, ilo¶æ pytañ na te¶cie (z 18 do 32), bêdzie tylko jedna prawid³owa odpowied¼, bêdzie trudniej , wiêc trzeba siê bêdzie wreszcie siê uczyæ i to nie na pamiêæ. Baza docelowo ma mieæ 6000 pytañ dla wszystkich kategorii. Dlatego szukajcie tylko najlepszych szkó³, które daj± rêkojmiê rzetelnego przegotowania Was do egzaminu pañstwowego, który zreszt± te¿ podro¿eje. Egzamin na kat.A bêdzie kosztowa³ od poniedzia³ku 21 stycznia br. ju¿ nie jak dotychczas 164 z³ , ale 210 z³ ! c) nowe kategorie AM i A2 - prawdziwa rewolucja nast±pi w szkoleniu motocyklistów, pojawi± siê nowe kategorie (AM, A2), egzamin bêdzie o wiele trudniejszy, pojawi± siê nowe zadania na egzaminie takie jak ominiêcie przeszkody przy prêdko¶ci 50 km/h (prêdko¶æ bêdzie mierzona specjalnymi przyrz±dami) , czy szybki slalom z pomiarem prêdko¶ci. Zadania te z trudno¶ci± wykonuj± ju¿ je¿d¿±cy motocykli¶ci , a bêdzie trzeba zmierzyæ siê z nimi na egzaminie. Egzaminatorzy s± pe³ni obaw o wypadki do jakich mo¿e dochodziæ w czasie egzaminów pañstwowych - (st±d obowi±zkowy strój motocyklisty w 2013 roku na egzaminie) oraz w czasie szkolenia. Motocykle u¿ywane do egzaminów to wiêksze od dotychczasowych "250-tek" i tak dla: - kat. A2 - bêd± to motocykle o poj. min. 400 ccm - kat. A - bêd± to motocykle po poj. min. 600 ccm bez zmian pozostanie jedynie kat. A1, czyli nadal bêd± to motocykle o poj. 125 ccm. d) wymagany minimalny wiek - ulega zmianie dla kategorii: - kat. A - z dotychczasowych 18 lat na 24 lata - kat. C - z dotychczasowych 18 lat na 21 lata - kat. D - z dotychczasowych 19 lat na 24 lata Je¿eli wiêc nie ukoñczy³e¶ 24 lat - to bêdziesz móg³ po 19 stycznia 2013 uzyskaæ co najwy¿ej kat. A2. Kategoria AM (NOWO¦Æ) a) motorowerem, Kategoria A1 a) motocyklem o pojemno¶ci skokowej silnika nieprzekraczaj±cej 125 cm3, Kategoria A2 (NOWO¦Æ) a) motocyklem o mocy nieprzekraczaj±cej 35 kW i stosunku mocy do masy w³asnej nieprzekraczaj±cym Kategoria A a) motocyklem, Prawo jazdy AM - zast±pi dotychczasow± kartê motorowerow± i uprawniaæ bêdzie do prowadzenia motorowerów i czteroko³owców lekkich (czyli niewielkich quadów, których masa w³asna nie przekracza 330 kg, a prêdko¶æ maksymalna to 45 km/h) o pojemno¶ci nie przekraczaj±cej 50 cm3. O to uprawnienie m³odzi kierowcy bêd± mogli siê ubiegaæ po ukoñczeniu 14 roku ¿ycia. Osoby, które ukoñczy³y 14 lat i posiadaj± kartê motorowerow± odp³atnie bêd± mog³y j± wymieniæ na prawo jazdy AM bez konieczno¶ci zdawania egzaminu. Kierowca, który posiada ju¿ prawo jazdy kat. B - automatycznie bêdzie uprawniony do poruszania siê pojazdami okre¶lonymi w kategorii AM i bêdzie mia³ to zaznaczone na blankiecie. Osoby które przed wej¶ciem przepisów w ¿ycie ukoñczy³y 18 lat, bêd± na terenie kraju uprawnione do poruszania siê motorowerem i nie bêd± musia³y uzyskiwaæ prawa jazdy ¿adnej kategorii. Kategoria prawa jazdy A1 – pozostaje bez zmian. Kategoria prawa jazdy A2 – ta kategoria budzi najwiêcej kontrowersji i uprawniaæ bêdzie tzw. m³odego motocyklistê (bo staraæ o tê kategoriê mo¿na bêdzie siê maj±c ukoñczone 18 lat) do prowadzenia jedno¶ladów o mocach nie przekraczaj±cych 35 kW (47,5 KM) np. Suzuki GS 500 , czy Honda CB 500. Dodatkowo nie bêd± to mog³y byæ motocykle których moc zosta³a obni¿ona do 35 kW je¶li fabrycznie przekracza³y tê moc dwukrotnie, a wiêc przeróbki R6 - odpadaj± :) Kategoria prawa jazdy A – generalnie bez zmian i mo¿na kierowaæ wszystkimi motocyklami bez wzglêdu na moc i pojemno¶æ. Jednak wiek potrzebny do uzyskania tej kategorii to 24 lata. Bêdzie mo¿na jednak wcze¶niej ubiegaæ siê o kat. A - bo maj±c ju¿ 20 lat ¿ycia - jednak pod warunkiem, ¿e od 2 lat jest posiadaczem kategorii A2. Pierwsze takie osoby pojawi± siê dopiero na wiosnê 2015 roku. Jakie bêd± wiêc nowe kategorie i jaki bêdzie dla nich minimalny wiek:
Szko³y jazdy na wiosnê czekaj± du¿e zakupy nowego sprzêtu w postaci nowych motocykli wed³ug okre¶lonych ustaw± i rozporz±dzeniami specyfikacji dla kategorii AM, A2, A oraz sprzêtu pomiarowego - urz±dzeñ dokonuj±cych samoczynnie odczytu prêdko¶ci podczas wykonywania zadañ egzaminacyjnych. To z pewno¶ci± nie bêd± ma³e nak³ady i zapisuj±c siê na szkolenie motocyklowe w sezonie 2013 warto sprawdziæ wcze¶niej, czy dana placówka bêdzie dysponowaæ sprzêtem o nowej charakterystyce dostosowanej do nowych zadañ egzaminacyjnych. Nowe przepisy zweryfikuj± jako¶æ szkolenia i kompetencje kadry instruktorskiej. Przewidujê, ¿e wiele osób szkol±cych do tej pory motocyklistów niejako “dodatkowo” do kategorii B – po prostu zrezygnuje. Przetrwaj± tylko szko³y profesjonalnie podchodz±ce do tematu szkoleñ motocyklowych i wykfalifikowan± kadr± instruktorsk±. Z pewno¶ci± bêdzie dro¿ej i trudniej , ale teraz wreszcie m³ody adept motoryzacji – bêdzie móg³ spokojnie po kursie siadaæ na wymarzon± “600”-tkê, gdy¿ na podobnej przyjdzie zdawaæ Mu egzamin. To zdecydowanie zmiany na lepsze, szkolenie bêdzie co prawda d³u¿ej trwa³o, ale zwróci siê w postaci nabytych umiejêtno¶ci i prze³o¿y na bezpieczeñstwo.
artyku³ w moderacji ...
Zmiany s± wprowadzane przy okazji wej¶cia w ¿ycie Ustawy o kieruj±cych pojazdami i przedstawiaj± siê nastêpuj±co: Zgodnie z rozporz±dzeniem na podstawie § 3. 1. - egzaminy kosztuj±: 1) za czê¶æ teoretyczn± egzaminu pañstwowego - 30 z³ 2) za czê¶æ praktyczn± kategorii A1, A2, A - 180 z³ W sezonie 2016 nic siê nie zmienia, b³êdy nadal kosztuj± s³ono ;/ [ 1 | 2 ] |
||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||